Saturday 17 January 2009

Trip Umrah 2009


Poster promosi Umrah MSM 2009

Aku berhajat ingin menyertai trip umrah anjuran Majlis Syura Muslimun (MSM) seperti yang diiklankan ni. Walaupun hanya seminggu, aku fikir cukuplah sebagai ziarah ke tanah suci Mekah dan Madinah di kesempatan masih berada di UK yang jarak dan tambang ke sana lebih murah jika dibandingkan mengerjakan umrah dari Malaysia. Dapat juga mengumpul sedikit pengalaman berguna sebagai bekalan untuk betul-betul menunaikan haji kelak.


Tetapi, beberapa hari lepas aku mendapat balasan email daripada MSM Travel and Tours berkenaan soalan aku tentang trip London-Jeddah-London. Aku tidak berhajat balik ke Malaysia selepas umrah, harus kembali ke UK kerana masih banyak lagi perkara yang perlu diselesaikan sebelum balik for good. Pihak MSM Travel and Tours memaklumkan, harga untuk pakej London-Jeddah-London ialah £780.

Mari membuat analisis:
Pakej London-KL-London ialah £850. Stopover untuk umrah selama seminggu. Kemudian balik ke Malaysia dari Jeddah. Tiket sah selama (hampir) 3 bulan. Tarikh kembali ke UK dari Malaysia boleh dipilih oleh individu itu sendiri.

Pakej London-Jeddah-London ialah £780. Tiket sah selama 7 hari iaitu hanya selama umrah. Kemudian kembali ke UK dari Jeddah.


£780.... tambah lagi £70, bersamaan £850, boleh balik Malaysia untuk maksimum 3 bulan. Haih!


Nampaknya perlu mempertimbangkan semula keputusan ingin mengerjakan umrah tahun ini..

No comments: