Sunday 31 August 2008

Bila kita berseorangan di luar sana...

Sekarang ni saya berada di rumah kakak saya (yang baru je kahwin baru-baru ni) di Kuala Lumpur sempena cuti 3 hari di hujung minggu ini. Meyambut hari merdeka dan awal Ramadhan di sini la konon..( mengacau pengantin baru juge..hihi :P )

Saya dapati ada sesuatu perkara yang aneh kelihatan di sini. Dalam banyak-banyak kenderaan yang dilihat lalu-lalang di jalan raya di sekitar Kuala Lumpur ni, amat jarang sekali kenampakan kenderaan yang memasang bendera Jalur Gemilang sebagai melambangkan semangat patriotik untuk menyambut Hari Kebangsaan ke-51 negara kita. Usahkan di sini, di sekitar Kota Bharu sendiri pun saya dan lama perasan. Apa dah jadi dengan rakyat negara kita ni? Protes ker ape? Ker memang semangat kemerdekaan tu dah mula pudar...? Agaknya kita ni disibukkan dengan isu kenaikan harga minyak dan barang-barang keperluan hidup, isu Bajet 2009 , isu kes liwat Anwar dan juga sumpah mangsa liwatnya Saiful Bukhari lalu terus menurun semangat untuk sambut merdeka tahun ni...Hmm....

Pagi tadi juga ketika berada di dalam kereta abang ipar melintasi kawasan kediaman tempat mereka tinggal, saya terpandang seorang anak gadis ( atau mak gadis mungkin ) yang sedang melangkah menuruni anak tangga kecil menuju ke jalan raya. Berpakaian cantik dan kemas, wanita itu berjalan seorang diri- tiada teman di sisi. Saya lantas teringat kes-kes ragut, rogol dan bunuh yang sering terjadi ke atas wanita-wanita yang berseorangan seperti itu. Meskipun berjalan di tempat yang terbuka, musibah tetap boleh berlaku.

Saya termenung dan terimbau semula kes-kes yang pernah menggemparkan negara kita. Wanita yang memakai tudung ( i.e berpakaian menutup aurat) sekalipun kanak-kanak berpotensi menjadi mangsa mereka-mereka yang rakus dan ’desperate’. Jadi, setelah habis usaha kita untuk mengelakkan diri menjadi perhatian orang yang berniat jahat di luar sana, siapakah lagi yang mampu melindungi kita dari segala musibah ketika kita berada di luar rumah? Ketika kita begitu fokus untuk sampai ke destinasi kita, mampukah kita mengawasi mata-mata yang mungkin memerhati kita dengan tujuan yang tidak baik?

Pelindung agar terhindar dari pandangan orang-orang yang berniat jahat di hati mereka..hanyalah Allah... Dia yang berkuasa ke atas hati-hati manusia, yang berkuasa menimpakan dan mengangkat musibah serta memberi kebaikan kepada makhluk-makhluk menurut kehendak-Nya.

Kita ada Dia, yang sentiasa mendengar dan melihat. Minta lah pada Allah agar dijauhkan malapetaka baik di dalam mahupun di luar rumah. Malang tidak berbau. Sesungguhnya, dengan doa itu mampu merubah Qadar Allah yang boleh berubah bergantung kepada usaha manusia.. asalkan kita meminta dan berdoa kepada-Nya..
Ingatlah Allah di mana jua, Dia lah Pelindung yang Terbaik buat kita…

Wahai Allah, jadikan aku orang yang sentiasa mengingati-Mu, dalam susah atau pun senang, ketika beramai-ramai ataupun berseorangan...ameen.

No comments: