Friday 28 December 2007

Winter In My Soul

Alhamdulillah, telah selamat pulang dari PUISI 07 di Dublin, Ireland pada tengahari tadi. Merentas langit nan biru, yg banyak membawa diri ini berangan tak sabar utk pulang ke Malaysia.Aduh..!

Mana taknya, bila menjejakkan kaki ke Manchester Airport pada malam 22 Disember lepas, terus saya teringat detik-detik kepulangan ke Malaysia musim cuti panas yg lepas. Terus tangan ini menggapai handset dan menekan-nekan keypad, menyatakan kerinduan kepada orang di Malaysia. Huu,sayunya hati..~

Saya belom dapat lagi nak mengupas isi kandungan PUISI 07 yg saya hadiri kerana masa yg agak terhad buat masa ini. Sekarang di PC Cluster, jam menunjukkan jam 9 mlm.Perlu menyelesaikan beberapa perkara sebelum esok pagi bertolak ke Liverpool pula.Kata seorang kawan," Wah,bukan main kau berjalan-jalan cuti ni yek. Dah study belom? " Saya sengih.Heee...sabor ler dulu. Sat-sat lagi belajor lerw...~ jalan puas-puas dulu. Hehe...

Setelah lama tak ditimpa musibah berupa nikmat kesihatan yg ditarik oleh Allah, winter kali ini betul-betul menguji kekuatan hati saya bila diri saya mula menunjukkan tanda-tanda akan jatuh sakit selesai ber'Winter Camp' di Loughborough.Hari terakhir di Loughborough memang sejuk yg teramat, dgn kabus yg tebal sejak di awal pagi. Pergi ke PUISI 07 di Dublin pun dengan membawa amaran berjaga-jaga.

Dengan semangat nak menuntut ilmu daripada Ustaz Hasrizal yg menjadi kesayangan ramai, yg datang dari jauh dari Malaysia utk program PUISI 07, saya cuba melawan, sentiasa mengatakan,"Kuat Wani, kuat!" kepada diri sendiri, agar tidak mudah tewas. Alhamdulillah, semua slot bersama Ustaz Hasrizal tak pernah saya ponteng. Cumanya, ada la yg tertido sket-sket disebabkan tido malam yg tak berapa selesa kerana keadaan yg tidak berapa sihat.

Di kesempatan ini, sebelum saya berhenti dan kembali kepada kerja saya, sekadar ingin berkongsi kata-kata dari Ustaz Hasrizal..

" Sesungguhnya hidup kita ni akan sentiasa dilambakkan dgn kesibukan.Jika sekarang anda seorang pelajar, anda sibuk dengan tugasan seorang pelajar. Bila anda sudah berkerjaya, anda sibuk pula dgn urusan kerja anda. Bila sudah berumahtangga kelak, sibuk pulak dgn urusan keluarga. Anda hanya akan terlepas dari kesibukan dunia bila anda sudah berada 7 kaki di bawah tanah. Tapi di sana, anda akan sibuk pula dgn soal-jawab malaikat di alam kubur."

Maka,kata-kata saya pula ialah:" Agi idup agi ngalaban, selagi hidup, mari bersibukan."

Sekian.

No comments: