Sunday 2 December 2007

Notts Games 07 - A Lesson For Me

Alhamdulillah…dah selesai Notts Games 07 semalam tanggal 1 Disember.Maka lepas lah sudah 1 bebanan.Tinggal la benda lain plak yg berbaki utk di setelkan menjelang detik-detik terakhir sem 5 ni.

Awaiting tasks: Assignments (spot ‘s’= plural), lab reports (sport ‘s’ also), project interim report, MSSM coming 1st event,and on, and on….

Anyway,Notts Games tahun ni merupakan sejarah bagi saya.Ye sejarah.Sejarah sepanjang 3 tahun berturut-turut menyertai Notts Games selama dok kat UK ni yg tak berjaya membawa pulang apa-apa medal..terkilan juga.Sbb saya merasakan kekalahan itu adalah disebabkan saya.Huu..maaf kawan-kawan team volleyball saya…. :”(

Tapi bila difikir-fikir..betapa hikmah Allah mengaturkan yg demikian. Masya Allah…

Dgn tak berjayanya team saya ke peringkat semi final ( kalah tipis 18 vs 17 je dari team yg berjaya ke peringkat semi! isk ) , saya belajar bnyk benda sebagai Sport Secretary yg baru. Kalau team saya berjaya ke semi final,saya takkan sedar kelemahan-kelamahan yg wujud dan saya takkan belajar dari semua ini. Benar,”Life is about learning.”

Saya telah diamanahkan utk menjaga kontinjen Manchester bagi bus yg pertama.Mengikut plan asal,kontinjen Manchester dijadualkan bertolak pulang dari Notts pd jam 6pm smlm dari Portland Building,dan saya tlh mengarahkan group saya supaya berkumpul di Portland Building pd jam 5.30pm.Ketika saya bersama kawan-kawan berada di Portland Building lbh kurang jam 5pm utk makan-makan sambil berjumpa kawan-kawan lama, saya dihubungi oleh committee MSSM yg lain---keadaan jadi haghu kejap sbb bus-bus kami tidak dibenarkan memasuki pekarangan Portland Building utk pick-up semua orang. Kami semua perlu ke Sport Centre yg jaraknya agak jauh kerana semua bus berada di sana dan hanya akan bertolak pulang dari sana,bukan dari Portland Building seperti yg dirancang.

Masalah timbul dan keadaan kelam kabut bermula.Huh,camne nk contact semua org yg dah diberitahu supaya berkumpul di Portland Building agar tukar destinasi ke Sport Centre dalam waktu kritikal begitu? Jam menunjukkan pukul 5.30pm.30 minit utk mengumpulkan org,dan membuat perancangan semula sepantas mungkin.Maka bermulalah episod mak ayam kalut menghambat anak-anak ayam yg bertebaran di serata alam….~

Kawan saya yg sedang makan bersama saya di Portland Building tu cakap,”Wani,rileks wani…bertenang.” Beliau masih slamber makan nasik dengan rileksnya depan saya.Saya masa tu sibuk menerima panggilan dr committee members lain yg berada di Sport Centre,supaya kontinjen Manchester semua datang ke sana. Haih~mmg lelaki lebih cool daripada org perempuan…admitted… (-.-) dan saya belajar utk B.E.R.T.E.N.A.N.G. dlm keadaan kalut seperti itu…

Saya agak sedih sebab tak berkesempatan utk berjumpa dgn kawan-kawan yg menunggu saya di tingkat 1 Portland Building.Dalam kekalutan begitu yg menuntut komitmen saya sebagai orang yg mengurus, kehendak diri sendiri terpaksa dikorbankan...( inshaAllah panjang umur dan ada rezeki kita jumpa lagi ye korang... =) )

Alhamdulillah,semua org yg telah berkumpul di satu tempat di Portland Building berjaya di bawa ke Sport Centre menggunakan perkhidmatan shuttle bus yg disediakan percuma utk bergerak dari satu tmpt ke satu tmpt dlm kampus Nott Uni. ( Credits to Nottingham…=) )

Masa mmg rasa agak suntuk,tp syukurlah,kami dpt berkomunikasi dgn baik sesama committee lama dan baru,walaupun wujud juga percanggahan dari segi arahan. Hurm,ini lah perlunya sikap patuh kpd arahan ketua,jangan cuba bertindak sesuka hati.

(Teringat kisah perang Uhud yg umat islam kalah sbb tak patut pada arahan Rasulullah S.A.W )

Sampai di tempat bus menunggu,5 minit before 6pm.( Bus drivers yg sgt particular on time.Org puteh la katakan~ ) Ketika saya cuba memastikan bilangan ahli dlm bus cukup, saya menyedari satu kekurangan. Kemudian satu lagi. ( Tak pasti ada tak kelemahan 1 lagi..) Tapi benar. Kita akan belajar dari kesilapan. Ia tentang bilangan orang dlm bus.And Gavin ( the MSSM Treasurer) said,”Now we learned from the lesson.”

Utk berkongsi dgn pembaca sekalian,supaya bila berada di tempat saya nnti, tdk mengulangi kesilapan ini :

1. Bila anda diamanahkan utk mengepalai sesuatu group yg besar, adalah tindakan yg bijak utk memecahkan group besar anda kpd beberapa kumpulan yg kecil supaya pengurusan adalah lebih sistematik,dan melantik ketua bagi setiap kumpulan.( Dlm kes saya,kumpulan2 kecil ini merujuk kpd team setiap game dan ketua kumpulan adalah kapten setiap game.)

2. Pastikan bilangan orang yg dibawah tanggungjawab anda, supaya bila anda berkumpul kembali,anda tahu semua org di bawah tanggungjawab anda telah mencukupi.

3. Pastikan berapa orang yg tdk akan kembali bersama group anda setelah selesai program ( mungkin ingin stay di tmpt tersebut dan pulang sendiri ).Catat bilangan orang yg dijangka bersama anda di akhir program.

4. Pastikan setiap ahli mengetahui siapa ketua-ketua kumpulannya dan mereka mempunyai contact number ketua masing-masing, supaya jika ada apa-apa yg tdk dijangka terjadi, ahli hanya perlu menghubungi ketua kumpulannya.

5. Dan anda sebagai “big boss” kpd ketua-ketua kumpulan ini, pastikan anda mempunyai contact number SETIAP daripada mereka ini. Jika berlaku pertukaran plan dan sebagainya, hanya ketua-ketua ini yg perlu dihubungi dan menjadi tanggungjawab ketua-ketua ini utk menghubungi setiap ahli-ahli di bwh tanggungjawabnya,bkn anda.

6. Pastikan setiap ketua kumpulan mempunyai contact number SETIAP ahli dlm kumpulannya.

7. Sebagai tambahan,jika pembahagian kumpulan kecil telah dilakukan lebih awal sebelum hari program bermula,WAJIBKAN ketua group kecil ini utk mempunyai detail SETIAP ahli seperti nama,no.telefon,dan email.Anda sebagai “big boss” pastikan mempunyai semua detail ini sebagai rujukan daripada ketua-ketua kumpulan kecil di bawah anda.

8. Dan sebagai check-up,anda mungkin boleh mengambil tindakan ini: try tanya ahli kumpulan kecil secara rawak utk memastikan ketua kumpulan mereka BUAT keje iaitu berkomunikasi dgn ahli2nya,supaya mesej-mesej penting daripada pihak atasan sampai ke setiap ahli.

Huh,nmpk panjang, BUT this is really important. Communication is REALLY crucial in case of emergency and unexpected matter like in my case.Plus,the big boss at the same time is guiding other people to become effective leaders as well. By dividing tasks,everyone has his own job to do,and plus,learn to be R.E.S.P.O.N.S.I.B.L.E.

Pengalaman berada dlm team volleyball juga menunjukkan mmg perlu kapten mempunyai detail setiap ahlinya seperti email dan no.tipon.Senang nak bitau ape-ape,pasal praktis ker,pasal baju nk pakai kaler ape masa match nnti ker,pasal nak kena berkumpul kat mana-mana ker...di sinilah kita belajar berkomunikasi secara berkesan sesama manusia...

Saya belajar utk lebih teliti dalam melaksanakan tugas- get a very clear understanding on your tasks, tasks delegation and many more.

Alhamdulillah…saya bersyukur pd Allah yg tlh memilih saya utk urusan ini dan telah mentakdirkan saya melakukan kesilapan ini,agar dengannya saya B.E.L.A.J.A.R.

Indeed,you will learn from your mistakes,provided that,you know what are your mistakes and you are willing to improve.

Utk org-org yg berpengalaman seperti org-org MCOT , I am welcoming your says,your guidance,your experience for me to learn…tolong tunjuk ajar…~ ^_^


Semasa dalam perjalanan pulang ke Manchester ptg semalam, ketika diri sedang bermuhasabah dgn kelemahan-kelemahan diri, terngiang-ngiang di telinga saya,"Work S.M.A.R.T and act F.A.S.T."

:: Together we walk toward success ::

No comments: