Thursday 12 June 2008

Selamat Tinggal Ireland

Jam 03.36am

Saya menghitung waktu...dan saat. Saat akan meninggalkan rumah tempat saya menumpang ini selama di Dublin, Ireland untuk menuju ke Lapangan Terbang Dublin dan berlepas pulang semula ke Manchester, UK pada jam 06.30 am nanti. Perjalanan yang dianggarkan akan mengambil masa yang singkat sahaja dari rumah ini ke Lapangan Terbang Dublin itu membuatkan kami - saya dan 2 lagi rakan dari Dublin yang mahu pulang ke Malaysia pada waktu yang berbeza 1 jam sahaja dari waktu penerbangan saya- mengambil keputusan untuk bergerak dari rumah pada jam 05.00am. Terasa juga cuaknya, memandangkan waktu yang pendek sahaja untuk saya sempurnakan check-in dan segala-galanya sebelum menaiki pesawat. Hmm, harapnya sempat dan perjalanan menuju ke lapangan terbang juga lancar hendaknya nanti..

7 hari yang mencoretkan banyak kenangan sepanjang mengikuti program Deen Intensive Dublin (DID 08) di sini. Mula berpijak di bumi Dublin untuk kali yang ke-3 pada 4 Jun yang lalu, alhamdulillah, dengan niat untuk belajar ilmu Allah, maka Dia telah pun mempermudahkan semuanya...syukur pada-Mu Ya Rabb.

Kali pertama saya datang ke Ireland adalah untuk menziarahi seorang teman di sini selama 3 hari pada bulan Jun 2006, kali ke-dua datang untuk program Perhimpunan Ukhwah Insaniah Seluruh Ireland 07 (PUISI 07) pada bulan Disember 2007 yang lalu, dan ini kali ke-tiga, untuk menghadiri program DID 08. Program anjuran Persatuan Pelajar Islam Malaysia Ireland (PPIMI) yang diadakan setiap tahun pada musim cuti panas ini adalah untuk membawakan konsep berguru secara talaqqi (duduk bersama-sama guru) dalam mempelajari ilmu-ilmu fardhu ain mahupun fardhu kifayah dikalangan pelajar-pelajar Islam Malaysia di bumi Ireland ini, bukan setakat mempelajarinya melalui buku atau rujukan di Internet semata-mata. Bidang ilmu yang diajar ialah tafsir ayat-ayat Al-Quran, hadith serta amalan-amalan sunnah Rasulullah S.A.W, ilmu tentang fiqh dan juga adab-adab dalam Islam.

Banyak sungguh input yang ingin saya kongsikan bersama di sini. InshaAllah, akan saya titipkan isi-isi yang sempat saya catit bersama sedikit huraian dan kisah-kisah teladan (inshaAllah) untuk manfa'at bersama. Andai diberi kesempatan oleh Allah sekembalinya saya di tempat bermukimnya saya nanti, moga Allah lapangkan hati saya dan permudahkan juga untuk saya berkongsinya di sini.

"Hati itu, lembapkanlah dengan mendengar peringatan-peringatan dan ayat-ayatNya.

Sungguh, dalam peringatan-peringatan itu, terdapat ketukan yang mampu menggerakkan anggota tubuh badan untuk melakukan kebaikan apabila hati telah menerima siraman cahaya Ilahi dan menguntum mekar untuk mengeluarkan harumannya."

p/s: Saya terasa susunan perkataan bagi membentuk ayat-ayat saya agak sukar kali ini, sepertinya sudah terpengaruh dengan gaya bahasa Indonesia. Al maklum, tok guru di program ini asalnya dari Indonesia dong.. huhu..

bersambung.......

No comments: