Saturday 14 June 2008

DID 08 Part 1

Deen Intensive Dublin (DID) 08 pada asalnya dirancang untuk diadakan bermula 31 Mei hingga 16 Mei 2008, tapi atas faktor-faktor tertentu, ia dipendekkan hingga 11 Mei 2008 sahaja. Berikut ialah ringkasan tentang Habib Ali, penceramah yang diundang khas dari Malaysia untuk memberi pengisian DID pada kali ini.

Habib Ali Zaenal Abidin al-Hamid, seorang ulama dari Indonesia, dilahirkan dari susun galur keturunan Rasulullah S.A.W. Beliau memperoleh ijazah dalam bidang Tafsir dari Universiti al-Azhar, Mesir pada tahun 2001, sebelum melanjutkan pengajian di peringkat Master dan PhD dalam bidang Tafsir juga di Universiti Islam Antarabangsa (UiA) Malaysia. Beliau sebelum ini pernah menuntu di Darul Mustafa, Hadhramaut, Yaman di bawah bimbingan para ulama terkenal seperti Habib Umar bin Hafidz serta para hafidz yang lain.

Habib Ali juga merupakan tenaga pengajar di masjid-masjid sekitar ibu kota Kuala Lumpur, sperti Masjid Baitul Aman dan Masjid Bukhary. Beliau adalah seorang pendakwah ilallah, berkarisma tika menyampaikan ceramah dan jua pengajian. Beliau kini tinggal di Kuala Lumpur bersama isteri dan 2 orang anak.

DID yang bertempat di Dublin Mosque, South Circular Road di adakan sebanyak 2 sesi setiap hari iaitu sesi pagi dan petang. Sesi pagi bermula sekitar jam 11am dan berakhir pada jam 1.15pm, sementara sesi petang bermula sekitar jam 7pm hingga 9.15pm. Setiap sesi terdiri daripada 2 slot iaitu:

Sesi pagi : Tafsir Surah Al-Kahfi + Fiqh Ibadah
Sesi petang : Tafsir Surah Al-Kahfi + Hadith

Saya menyertai DID pada hari ke-6 ia berlangsung iaitu pada 5 Jun 2008 dan hanya berkesempatan duduk bertalaqqi dengan Habib Ali di Dublin Mosque itu sebanyak 5 hari sahaja. Jadi entry saya berkisar DID 08 akan terbahagi kepada 10 bahagian iaitu 2 bahagian untuk setiap hari saya bertalaqqi (kerana terdapat 2 slot setiap hari). Terdapat 2 sesi tazkirah bersama Habib Ali, satunya di rumah Abang Zul di Limerick dan lagi satu di Lucon iaitu rumah Dr Ismail yang juga akan saya selitkan sedikit pengisiannya dalam Part ke-6 nanti, inshaAllah.

----------------------------------------------------------------------------------------
Terdapat 3 jenis sabar iaitu:

1. Sabar dalam ketaatan- Sabar dalam melaksanakan ibadat, contohnya sabar ketika perlu bangun di awal pagi untuk menunaikan solat subuh.

2. Sabar dalam maksiat - menahan diri daripada melakukan perkara-perkara maksiat

3. Sabar dalam musibah - sabar dengan ujian yang menimpa dan membaca doa ini:

"Innalillahi wa inna ilaihi roji'un. Allahumma ajurni fi musiibati wakh-lufli khairan minha"

Maksudnya: Sesungguhnya dari Allah dan kepada-Nya kami kembali.Ya Allah berilah aku pahala dalam musibah ini dan gantikanlah untukku dengan yang lebih baik daripadanya).

(HR. Muslim 2/632)

Perlulah diingat bahawa musibah itu ada hikmah yang terlindung disebaliknya. Antaranya ialah:

+ Menghapuskan dosa
+ Mengangkat darjat
+ Untuk menolak musibah yang lebih besar
+ Tanda kasih sayang Allah terhadap hamba-Nya.

Habib juga mengatakan, di saat kali pertama kita ditimpa musibah, maka saat itulah waktu terbaik untuk bersabar. Allah menyukai hamba-hambaNya yang berdoa dengan mengulang-ulang doanya berkali-kali, dengan menampakkan sepenuh pengharapan daripada Allah agar dimakbulkan doa tersebut. Rasulullah juga mengulang-ulang doanya apabila berdoa kepada Allah, menunjukkan sifat mengharapnya kepada Allah walaupun doa Baginda tidak ada apa-apa penghalang daripada dimakbulkan oleh Allah.

Terdapat perbezaan antara permintaan manusia sesama manusia dan permintaan manusia dengan Allah. Manusia yang seringkali kali meminta-minta daripada manusia lain akan dipandang jelek, timbul rasa kurang selesa (bahasa lain: menyampah) dan setelah diminta berkali-kali akhirnya memberi, tapi mungkin ada rasa tidak ikhlas dalam memberi lantaran sudah timbul rasa jengkel di dalam hatinya. Tapi manusia yang meminta-minta dengan Allah berkali-kali adalah lebih disukai Allah, betapa menunjukkan manusia itu lemah dan memerlukan Allah sebagai Penolong serta mengharap belas kasih-Nya. Allah, apabila mengabulkan permintaan hamba-Nya yang telah berdoa berkali-kali, memberi dengan penuh sifat Pemurah dan Penyayang-Nya.

Ada 3 bentuk pengabulan doa oleh Allah, iaitu:

1. Apabila kita berdoa, Allah tunaikan di dunia. Bezanya, cepat atau lambat sahaja.

2. Kita memohon tentang sesuatu untuk kehidupan dunia, tapi Allah kabulkan di akhirat kelak. (Sesuatu di akhirat adalah berkali-kali ganda lebih baik daripada nilainya di dunia.)

3. Allah tak tunaikan permintaan kita tetapi Allah gantikannya dengan menolak sesuatu musibah yang akan menimpa kita.

Habib juga berpesan agar sentiasalah mengingati Allah sebanyak-banyaknya. Antara cara untuk mengingati Allah selain daripada berzikir ialah:

~ Dengan menyempurnakan adab-adab dan rukun-rukun di dalam solat.
~ Mengejutkan ahli-ahli keluarga untuk bersolat malam.

Iman yang disertakan dengan amal akan diberi ganjaran syurga oleh Allah seperti yang dijelaskan ciri-cirinya dalam Al-Quran. Bergaul dengan orang-orang soleh juga dapat membantu kita mencapai mardhatillah dan meningkatkan ilmu serta amal untuk bekalan Akhirat kelak.

Rumus pergaulan:

Tidak soleh + Soleh = Soleh
Soleh + Tidak soleh = Tidak soleh

bersambung...

No comments: