Monday 28 April 2008

Sabotaj dan penipuan

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, "Remembrance of Al-Quds" semalam telah pun selesai. Walaupun di sabotaj oleh pihak Student Union dengan masalah venue yang tiba-tiba dikatakan tidak ada dalam rekod walaupun telah ditempah secara bertulis dan hitam putih dengan mengisi borang yang sepatutnya. Apa-apa pun, perancangan Allah lebih baik. Saya berlapang dada dengan apa yang berlaku, moga ia menjadi pengajaran berguna di masa akan datang. Setidak-tidaknya, selamat £200 untuk harga bayaran venue asal tu.

Takpe lah buat kat tempat yang kurang proper pun, yang penting subtance nya. Eh, kita tukar tempat pegi Mc Dougall Centre, rumah Allah pe. Lagi la berkat..tak gitu? =)

Kebetulannya ada seorang ukhti dari Brunei ni hadir sama ke program kita tu. Bila diceritakan tentang sedikit masalah venue yang terjadi, beliau berkata, ia kerap terjadi terhadap Islamic Society. Katanya, banyak kali terjadi macam kes kami jugak. Kadang-kadang, dapat tempat tapi itu tak ada, ini tak ada. Dan.... nyatalah kan...kita di sabotaj.

Dan sekali lagi saya belajar untuk bertenang, dan "Keep smiling" (macam yang Pak Cik security bangunan venue asal tu cakap) walau dalam keadaan kelam-kabut ketika itu. Ye lah, bayangkan semua orang termasuk speakers jemputan dah datang, tapi tak dibenarkan masuk ke dalam bangunan yang sepatutnya menjadi tempat event. Kesian puan Pengarah program...uh, moga kita semua belajar daripada pengalaman ini ye. Ape-ape pun, tabik spring kepada puan Pengarah..inshaAllah, boleh terus mengarah lagi next time.. -wink- =)

Pengajaran untuk saya juga: Esok-esok kalau nak booking tempat untuk ape-ape program lagi, mintak di fotostat borang yang telah di isi itu untuk simpanan kita. Dan re-confirm balik dengan pihak yang berkenaan tentang tempat program beberapa hari atau sehari sebelum event diadakan.

Natwest tipu

Kerap kali saya menerima email yang kononnya daripada Natwest. Mujur lah saya bukan pengguna Natwest, jadi sudah terang lagi bersuluh email seperti ini adalah penipuan semata-mata dan memang layak lah ia masuk ke dalam kotak Spam tu.

Tahu pulak email saya si Natwest tipu ni walaupun saya bukan pelanggan mereka ye. Betul dan tepat tu email saya. Pernah dulu terima email seperti ini juga, tapi alamat email penerima tu di tulis suka -suki hati dia je, tapi masuk pulak ke kotak mail saya. salah satu contoh ialah :

To:Nia_n_williams

Bila link yang disertakan di situ di klik, keluarlah pulak borang yang seakan-akan betul. Siap mintak password dan security word lagi. Hurm...harapnya pengguna-pengguna Natwest sekalian berhati-hati dengan email seperti ini.

p/s: Saya tak boleh bayangkan kalau semua wang simpanan saya tiba-tiba lesap. Wana'uzubillah...

No comments: