Sunday 6 January 2008

MADU vs DEMAM

Allahu, ramai betul sahabat-sahabat yg demam/ tidak sihat seperti batuk-batuk atau selesema time-time nak exam ni ye. Saya sendiri baru je baik daripada selesema yg agak teruk jugak la, yg tiap-tiap pagi bangun je dari tidur, memang sakit tekak yg sangat perit. Tapi sekarang, alhamdulillah, dah sembuh..=)

Saya nak share benda ni supaya semua orang dapat kebaikan daripadanya.

"Tentang ape tu ye?"

Tentang cara nak merawat demam or ape-ape la sakit yg melanda.

"Camne tu?"

Caranya ialah, makan la MADU =)

Menurut Rasulullah SAW, setiap penyakit itu pasti ada ubatnya. Sabda Baginda:

Maksudnya : "Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, iaitu tua."

(Hadith riwayat Abu Daud)

Rasulullah SAW juga ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Quran. Baginda bersabda:

Maksudnya: "Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur'an."

(Hadith riwayat Ibnu Majah)

Di samping itu, madu juga seringkali digunakan untuk sarapan pagi agar tenaga segera siap digunakan dalam menjalankan kerja harian. Madu juga memiliki aroma enak yang meningkatkan selera, sepertimana Rasulullah SAW juga mengamalkannya. Diperkuatkan dengan hadith Baginda yang berbunyi:

Maksudnya: "Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Barangsiapa yang menjilat madu sebanyak tiga kali pagi pada setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar."

Di samping itu, dengan memakan madu juga boleh menyembuhkan batuk-batuk dan boleh mencegah daripada kekejangan pada otot tubuh khususnya pada bahagian kaki. Dalam perubatan tradidional, madu telah dimanfaatkan untuk menahan luka-luka terbakar pada kulit. Jika disapukan madu akan dapat mengurangi rasa sakit yang menyengat dan mencegah pembentukan lepuh ( lecur) dan cepat sekali menyembuhkan kawasan yang terbakar. Di samping itu, banyak lagi penyakit yang boleh sembuh misalnya hidung tersumbat (bagus untuk yang tengah selesema tu =) ), anak yg kencing malam dan sesuai utk kanak-kanak damit yang baru lahir.

Sumber: http://tualangkedah.tripod.com/madu.htm

Pengalaman dan amalan sendiri:

Saya memang tidak sihat ketika saya menghadiri PUISI 07 di Ireland. Di sana saya makan ubat yang dibekalkan oleh AJK dari kotak First Aid Kit dorang, dengan membetulkan niat, bukan lah ubat ini yg menyembuhkan saya, melainkan Allah jua. Kita perlu berhati-hati,kebergantungan dengan ubat dengan mempercayai ubat yg kita makan itu lah yg menyebabkan kita sembuh adalah salah satu cabang syirik khafi (syirik tersembunyi).Betulkan niat sebelum mengambil ape-ape ubat ye.

Sepanjang saya di sana dan mengambil dos mengikut peraturan, setiap pagi,tengahari dan malam, langsung tidak menunjukkan kesan yg baik. Sungguh saya sangat tertekan, sebab saya tak mampu menemui madu ketika di sana. Saya ada bertanya pada AJK, namun mereka jua tidak mampu mendapatkannya. Saya menahan diri, cuba bersabar sehingga pulang ke Manchester. Mata ini pernah menitiskan air mata, kerana rindu. Rindu kan madu dan sunnah Nabi-Nya.Saya rasa sangat bersalah, tatkala diri ini sentiasa berpesan kepada ahli keluarga, kawan-kawan yg tidak sihat supaya mengambil madu sebagai penawar, saya sendiri yg tidak mengamalkannya ketika saya sendiri tidak sihat.Aduuh...

Teringat kisah di zaman Rasulullah, ada seorang sahabat terkena cirit-birit yg teruk. Berita itu sampai kepada Rasulullah, lalu Baginda menyampaikan pesan melalui seorang sahabat yg lain supaya memberikan sahabat yg sakit itu madu sebagai ubat. Sahabat yg menerima pesanan itu lantas menuju ke rumah sahabat yg sakit itu, lalu memberinya madu. Malangnya cirit-birit sahabat tersebut semakin teruk. Berita tersebut disampaikan kepada Rasulullah, tapi Rasulullah masih berkata,"Berikan madu kepadanya."Selama 3 hari keadaan sahabat itu makin teruk bila diberi madu. Apabila perkara tersebut diberitahu kepada Baginda, Rasulullah masih tetap mengatakan perkara yg sama, kerana Baginda yakin dengan ayat-ayat Allah SWT. Akhirnya, sahabat tersebut sembuh dengan izin Allah. Hanya dengan mengambil madu dan berbekalkan keyakinan Rasul-Nya =)

Ok, berbalik kepada cerita pengalaman saya:

Bila saya pulang ke Manchester, saya terus tolak tepi ubat paracetamol yg saya amal selama hampir seminggu yg langsung tak memberi kesan dan menggantikan dengan madu 100%. Saya makan dengan konsisten setiap pagi sebanyak satu sudu besar dengan membaca ayat ke-69 Surah An-Nahl:

Maksudnya: “Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya. Di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan.”

( Surah An-Nahl:69 )

dan selawat kepada Baginda serta diakhiri dengan Basmalah, dengan mengharapkan kesembuhan daripada Allah SWT. Saya mengambil madu 3 kali sehari, satu sudu besar di waktu pagi, satu sudu teh pada waktu tengahari, dan satu sudu teh sebelum tidur (waktu di mana tubuh berehat dan biarkan madu bertindak).

MasyaAllah.Alhamdulillah.Allahuakbar.

Akhirnya Allah telah memberi kesembuhan kepada saya. Sungguh, janji-Nya itu benar. =)

Bagi yg tidak menyukai madu, mungkin kerana ia terlalu manis atau rasanya yang bagi sesetengah orang adalah "pelik", cuba lah cari alternatif. Boleh masukkan dalam hot chocolate kegemaran, atau teh, atau masukkan dalam campuran cereal + susu masa breakfast. Takkan tak nak amal ubat yang Allah sendiri cakap ia adalah penawar bagi manusia? =)

Cubalah cari madu yg terbaik, yg tidak dicampurkan peratusan gula yg banyak. Agak susah jugak sebenarnya nak jumpa yg betul-betul asli. Tapi kalau di botol dia ada tulis "Neutral" tu, boleh la tu, percayalah ia adalah asli.Takkan nak masuk sendiri hutan sebab nak yg betul-betul pure kan? =)

Tapi saya nak tekankan di sini, ape-ape pun, kekuatan dalaman kita juga penting. Lawan rasa tak sihat tu, jangan mengalah dengannya. Dan teruskan amalkan madu, disertai doa syifaa' di atas ( dan juga ayat-ayat syifaa' yg lain sebagai sampingan. Sila check surah Yunus:57 dan surah Israa':82 ) serta keyakinan pada Allah SWT.

Walaupun dah sembuh nanti, teruskan lah amalkan madu sebagai amalan harian, paling kurang pun setiap pagi masa sarapan. Madu ni banyak khasiatnya ( boleh check di internet ), bagi yg nak kulit yg lawa tu, haa, boleh la amalkan selalu. Eheh...

Ok, selamat mengamalkannya bagi yg tak sihat, juga yg sihat-sihat aja tu pun, boleh amalkan juga sunnah Rasulullah ni. Saya doakan semua orang diberi kesihatan yg baik menjelangnya exam ni.. =)

Mari sambung belajar~

No comments: