Wednesday 22 April 2009

Hari untuk senyum...(",)...

" Maintain composure ... dah dapat the offer tuh, tinggal nak maintain performance jer .. sikit lagi jer...orait..."

Itu kata-kata perangsang dari seorang senior yang telah menjadi "tutor tidak rasmi" aku (hehe) setelah aku khabarkan satu berita padanya... yang aku telah berjaya dalam interview Petronas tempoh hari... alhamdulillah... (",)... syukur setinggi-tinggi pujian ke hadrat Illahi....

Allah is Great...

Aku baru je sampai di London pada 28 Mac lalu ketika jam menghampiri ke angka 11.30 pagi... interview aku telah dijadualkan semula, sepatutnya pada jam 2.45pm tetapi kemudiannya diawalkan kepada jam 12.30 tengahari...bergegas aku mencari alamat tempat interview yang diberikan. Aku tiba di tempat interview 15 minit ke pukul 12.30 tengahari... fuh, selamat~

Kemudian aku diberikan sehelai kertas tertulis case study yang bertajuk "Online Job" untuk aku cakna... hey, case study ni takde soalan...apa aku nak jawab nih sebenarnya...? aiyak...

Aku pun tulis je la apa-apa yang terlintas di fikiran aku berkenaan case ni di atas sehelai kertas putih yang diberikan.... Dia kata 10 minit untuk buat case study ... pukul 2.00pm baru aku dipanggil masuk untuk ditemuduga. Cuba tolak jap... pukul 2.00pm dengan 12.30pm... bukan ker 1 jam 30 minit ker tu ... ? Haih... sabar je lah...

Aku melangkah menuju ke bilik yang ditetapkan... mengetuk pintu dan memberi salam... dan senyum... dan mendudukkan diri di depan seorang panel lelaki dalam bilik sempit itu...

So interview bermula... terus kepada pembentangan case study.. bla, bla, bla...

Setelah itu, dia tanya satu soalan berkaitan... then aku jawab... kemudiannya, dia tanya pula beberapa soalan mudah... seperti, kalau dapat kerja dengan Petronas, ada nak particular state ker? Aku jawab, tak kisah... kemudian, ada satu soalan KBKK... "Describe a situation that you tried to solve something but you were not successful."

Aku meminta masa untuk berfikir.. hurm.. nak bagi contoh apa ni... fikir, fikir...

Then aku pun buka mulut... aku ceritakan tentang misi aku dulu ketika menjadi Sport Secretary Malaysia Students Society of Manchester (MSSM) untuk mengadakan volleyball game berasingan lelaki dan perempuan ketika Manchester Games 08 dulu.. bukan mixed volleyball seperti sebelumnya... tetapi kerana kekangan masa, tempat dan juga kos maka misi itu tidak dapat direalisasikan...

Kemudian, panel tu berkata, "Ok, that's it for today."

Terkedu. Aku tengok jam, pukul 2.15pm. Eh, dah ker??

Aku interview dengan ExxonMobil hari sebelumnya pun 15 minit nak cukup sejam.. ini 15 minit aje pulak.. Satu je tu pulak soalan KBKK, tak macam ExxonMobil nyer interview, sampai tak larat aku nak jawab... huhu... aku pun bertanya, " Are we finished? Why is it so short?" Huhu... sambil sengih...

Panel tu kata, "Well, it doesn't mean if the interview is long then you will get the job."

Hurm.. apa-apa aje la encik... baiklah, saya akur... ~ (dalam hati je nih... )

Aku melangkah keluar dari bilik tu... dengan perasaan "tak tahu nak kata apa".. kejap nyer interview~ +_+ Sedih juga bila mengenangkan...macam panel tu tak berminat je dengan aku ni... so buat kejap-kejap je sudah la dengan budak ni.. gitu la gamaknya.... sedih kan..?

Semua orang yang aku ceritakan tentang interview yang sekejap tu terkejut.. ape benda interview kejap sangat ni..~ dah nak wat camne... that's true lah... ~ i'm not joking lah... ~ wuwu......~

Lepas peristiwa tu, aku memang tak mengharapkan apa-apa daripada Petronas.. ye lah.. orang lain interview 15 minit hampir sejam atau 15 minit lebih daripada sejam, aku ni pulak terbalik... tak dapat kot.... tak pe lah... aku dah buat yang terbaik..... dah dia tak nak kat aku... (macam gaya frust bercinta lak ye... ehe )

Tapi dengan tidak disangka-sangka, 2 hari yang lepas aku mendapat email daripada Petronas... memberitahu yang aku berjaya interview tu... eh, eh.. ? Terkedu lagi aku... Petronas ni kan.... memang selalu buat lawak la.. huhu..

Ape-ape pun... Alhamdulillah.. (",) ...kejap je pulak resultnya... baru 3 minggu... Langsung aku khabarkan kepada semua ahli keluarga ku... mereka semua gembira.. semua orang terutama Abang Long sangat nak aku dapat Petronas tu... aku banyak bertasbih, bertahmid dan bertakbir sepanjang hari tu... dan sujud syukur tanda terima kasih padanya, dengan linangan air mata yang bercucuran... lama aku duduk di sejadah usai solat Asar hari tu... terus mengalirkan air mata terharu... sambil memuji-muji Dia.... Allah.... aku tidak tahu ungkapan apa yang terbaik lebih daripada ini untuk aku ucapkan sebagai tanda syukur yang tidak terhingga kepada-Mu.... sesuatu yang tidak diduga telah Engkau beri....

Benar... "Allah akan tambah rezeki bagi orang-orang yang bersyukur... " moga ada kegembiraan lagi nanti.. bila aku berjaya mendapat keputusan yang baik di akhir pengajian, bulan 7 kelak... inshaAllah..ameen!

Ok peeps, that's the update for today.. doakan moga aku berjaya sehingga ke garisan penamat ye... exam ada satu paper aje lagi...iaitu Selasa depan.. dan sebulan lebih lagi berbaki untuk berhempas pulas dengan Final Year Project (FYP) yang akan menentukan keputusan terakhir pengajian aku... 60 kredit untuk FYP daripada keseluruhan 120 kredit maaa... wuhu, hebat Manchester... ~

"Ya Allah, berikanlah kecemerlangan kepada Aswani... dalam pelajarannya, dalam urusan kehidupannya di dunia dan di akhirat... ameen."

Terima kasih Allah... terima kasih... juga terima kasih semua atas doa...(",)... hari untuk senyum... dan terus tersenyum syukur... alhamdulillah...indeed, Allah is Great... He gave me something I totally expect I wouldn't get... how sweet my God is... (",) ... Allahuakbar...!

No comments: