Sunday 17 June 2007

.: Bahagia :.

Alhamdulillah,dgn nikmat pendengaran yg Allah berikan,dpt aku mendengar suara org yg aku rindui di corong telefon,nun jauh dari bumi Malaysia.Seorang sahabat yg tlh lama terputus hubungan...mungkin kerana kejahilan dan ketidakmatangan diriku di waktu dulu,aku seakan2 ingin memutuskan silaturrahim itu.Astaghfirullah...Tika ini,ku sedar,walau siapa pun dia,walau jahat dan buruknya dia,jgn dipisahkan dan jgn diputuskan ukhwah itu.Jadilah seorang kawan dan sahabat yg sentiasa memberi kebaikan walau racun dan bisa yg dibalas...Allahu rahman...

Aku bersyukur,sahabatku itu tlh pun mendirikan rumahtangga dgn jejaka pilihan keluarga.Dan Maha Suci dan Maha Besar Allah yg tlh menurunkan limpah rahmat-Nya kpd sahabatku itu,yg tlh membuka hatinya utk menerima suaminya walau tdk berapa kenal di awal pertunangan mereka.Mereka berkahwin setelah hampir 5 bulan mengikat tali pertunangan,tanpa betul2 mengenali antara satu sama lain.Demi maruah,mereka terus sepakat melangkah ke alam rumah tangga....Allahu ya rahim...

Apabila mendengar ceritanya sekejap tadi di corong telefon,hati ku terdetik.Benarlah,wanita itu punca fitnah.Perkahwinan bisa menutup pintu fitnah itu.Kini,mungkin terjawab sudah persoalan yg sering bermain di benakku,mengapa begitu drastik keputusan mengakhiri zaman solonya?Dgn org yg tdk dikenalinya...?Sedangkan dia masih di alam pengajian,dan suaminya nun jauh di Sarawak sana,jarak yg memisahkan....

Bila ku bertanya,"So mcm mana lps kahwin?Bahagia?",pantas dia menjawab,"Oh,bahagia....".Dan dia tergelak kecil,riang.Aku tumpang gembira.Katanya,"Betul la.Bercinta slps kahwin itu lbh manis.Jangan la kapel2,buang masa,buang duit."Aku tersenyum.Allahu ya latif.... =)

Dia tdk smpat merasai kemanisan perkahwinan itu betul2,apabila suaminya terpaksa pulang ke Sarawak utk meneruskan tugas sebagai seorang pendidik,dan sahabatku pula meneruskan praktikalnya.Katanya,"Tak sempat la nk merasa betul2 alam perkahwinan."Aku tersenyum lagi dan berkata,"Tak pe.Sabar ye.Nanti Allah akan berikan kemanisan yg lbh lagi di waktu akan datang." Dan aku pasti,waktu itu akan dtg.....moga Allah permudahkan dan mencucuri rahmat ke atasnya,ke atas keluarganya.... Allahu rabbana...

Dia sering bertanya,bila aku mahu pulang.Dan dia merancang sudah,ingin ke Sarawak bila dia sudah tamat belajar kelak (April 2008) bersama ku nanti,bila ku pulang ( inshaAllah bulan Jun 2008).Ah,manis sungguh bila terkenang kan.Dan dia berkata,"Tak puas lah ckp kt tefon je,nak tgk muka."Dan aku menjawab,"Yg ckp kat tefon gini pun dan berjam2,lagikan kalau jmpa betul2 nnti kan,sehari tk cukup.Ada2 aje nk di borakkan....huhu." Itu lah kami...dikala itu aku bersyukur,moga kasih sayang dan ukhwah ini akan sentiasa disulami keikhlasan dan sentiasa mekar sentiasa....ameen...

Utk sahabatku,aku syg sama kamu.Moga kita dpt memberi kebaikan kpd satu sama lain,sentiasa.Dan katanya juga,"Nanti dh gi Egypt tu,leh la ajar2 org yg dh kawen ni..." Ehehe,kelakar...org yg dh kawen tu pun nnti leh la ajar ilmu yg org tk kawen lagi ni tk tahu...ye tak? *wink*

Sesungguhnya ukhwah itu indah...bila didasarkan cinta kpd Allah...

Segala puji hanya bagi Allah...*Smile*=)

No comments: